Nagy
Sarolta

DSZIT (Ayres) terápia

Nem véletlen, hogy a gyermekek pörögnek, forognak, szaladgálnak fel-alá, imádják a hintát, szeretnek tapogatni, fogdosni, tárgyakat megragadni és elengedni, hiszen ezek által érzékelik testük elhelyezkedését, helyzetét a térben.

Egyre több kutatás bizonyítja azt, hogy ezek az élmények, ingerek szükségesek a gyermek testi és szellemi fejlődéséhez, az idegrendszer érettebbé válásához. Ezért fontos, hogy a gyermeknek - már csecsemő kortól - legyen helye és tere ezen érzések megtapasztalására. 

Hónapok vagy akár évek is eltelhetnek addig, míg fény derül arra, hogy a gyermeknek gondjai vannak az őt ért ingerek felfogásában és arra adott válaszaikban. Látjuk, csodáljuk a gyermek fejlődését, mégis feltűnnek kis furcsaságok:

  • Miért nem szereti a hajmosást, körömvágást?
  • Miért nem szereti a szúrós, durva anyagokat?
  • Miért nem szereti, ha megöleljük?
  • Miért nem szereti a hintát, a pörgést? - vagy épp ellenkezőleg - Miért igényli oly nagyon az eszeveszett hintázást, sebességet?
  • Miért nem sír, ha fáj valamije vagy megüti magát?
  • Miért fél a mozgólépcsőn, a tömegben?
  • Miért sodorja magát veszélyes játékokba?
  • Miért esik-kel?

A sok miértre olykor nincsenek meg a válaszok, de egy biztos, a gyermekek az érzékszervi ingereket nagyon különbözőképpen tudják érzékelni, így a körülöttük lévő világot más módon ismerik meg és reagálnak rá. 

Addig nincs is nagy baj, míg ezek a tünetek nem társulnak más problémákkal, melyek a szociális-, tanulási-, viselkedési-, kognitív funkciókat érintik. Ekkor szokott a szülő, óvó néni vagy tanító néni beszámolni arról, hogy a gyermek türelmetlen, kapkod játék közben, furcsán fogja a ceruzát, ha nem sikerül neki valami, dührohamot kap, nem tud tájékozódni a térben, leveri a tárgyakat, sokszor elesik, megüti magát, stb. 

Ekkor kerül sor arra, hogy a szülők szakembert vonjanak be. A kisebb tanulási-, viselkedés-, figyelemzavaros gyermekeket szenzoros integrációs terápiába küldik, melynek neve általában rémületet vált ki a szülőből. Maga a megnevezés annyit takar, hogy a környezetből érkező információkat a gyermek hogyan tudja érzékelni (szenzoros érzékelés) és arra milyen módon tud reagálni (integrálni). 

Maja

 

Ezen szenzoros integrációs zavarban segít a DSZIT vagy Ayres terápia. A DSZIT egy komplex terápiás módszer, mely során a terapeuta egy érdekes, eszközökkel teli térbe invitálja a gyermeket, ahol izgalmas játéklehetőségek nyílnak meg számára. Olyanok, amelyek segítségével éretlen, vagy egyes területeken nem megfelelően működő idegrendszerüket saját maguk, aktív részvételükkel fejlesztik. 
Nem egy előre betanított módszer, a gyermek saját érzéseire hagyatkozva keresi a lehetőségeket és a kihívásokat. 
A terápiás térben lévő eszközök főleg a tapintási-, vesztibuláris-, és proprioceptív rendszeren keresztül hatnak az idegrendszerre és ezáltal fejlesztik azt.

Mikor segíthet a DSZIT?

  • Hiperaktív vagy túlságosan visszahúzódó, passzív gyerekeknél.
  • Tanulási zavar, figyelemzavar, viselkedészavar esetén.
  • Koraszülötteknél.
  • Megkésett beszédfejlődésnél vagy beszédzavarokat mutató gyerekeknél.
  • Rossz mozgáskoordináció esetén (csetlő - botló, ügyetlen gyerekeknél).
  • Érintésre, hangokra, zajokra, látási ingerekre összerezzenő gyerekeknél, akik hárítják vagy túlságosan igénylik azt. 
  • Mozgásokat hárító vagy túlságosan igénylő gyermekeknél (pl.: nem bírja a hinta mozgást vagy őrületes sebességgel igényli azt). 
  • Kézmozgások, finommotorika ügyetlensége esetén (írás nehezítettsége).